تبلیغات
نبرد ورزشی - بدنسازی

بدنسازی

چهارشنبه 24 شهریور 1389 04:45 ب.ظ

نویسنده : نبرد ورزشی

بدنسازی، پرورش اندام؛

کدام صحیح است؟

سعید میرخوند چگینی

امروز در کشور ما، استفاده از واژه ی بدنسازی بجای دیگر رشته ها، امری عادی شده که این موضوع خود منجر به بوجود آمدن تفکر اشتباهی در مورد رشته های ورزشی دیگر، از جمله؛ پرورش اندام، پاورلیفتینگ، آمادگی جسمانی، فیتنس و بادی کلاسیک شده است که این مبحث خود می تواند باعث به وجود آمدن اشتباهاتی در نزد افراد جامعه و نوجوانانی بشود که می خواهند برای افزایش قابلیت های جسمانی و توانمندی های خود، به ورزش روی بیاورند.

این افراد به محض حضور در باشگاه های ورزشی، با یک دید بسته و ناقص رو به رو می شوند که با هدف مورد نظر و اینکه از انجام تمرین های باوزنه (تمرینات مقاومتی) چه انتظاری دارند و یا تا چه حدی می تواند کمک کننده ی آنها باشد، کاملاً در غفلت فکری و روانی بسر می برند.همین تصور اشتباه، منجر به این شده که حتی برخی از مربیان تجربی در جامعه ی ما که در رشته های مختلف ورزشی کار می کنند، انجام تمرین های مقاومتی را برای ورزشکاران خود امری اشتباه بپندارند و به شدت به اینکه  ورزشکاران تمامی رشته های ورزشی نیازبه تمرین های مقاومتی دارند، مقابله می کنند . این امر چیزی جز تصور ایجاد شده در جامعه بخاطر اشتباه درنوع رشته های ورزشی نیست که   من در اینجا فقط قصد دارم، به این موضوع بپردازم که رشته هایی که مستقیماً با دستگاه های ورزشی سروکار دارند، هر کدام می توانند برای هدفی خاص و نتیجه ای متفاوت تمرین شوند و اینگونه نیست که هر کس قدم در باشگاه های ورزشی می گذارد، باید دیگر فردی حجیم و درشت پیکر بشود.

اگر به ماهیت رشته های ورزشی که با تمرین های مقاومتی سروکار دارند، به صورت مختصر بپردازیم، می تواند نتیجه ی مناسبی در اختیار ما قرار دهد که در زیر به این امر اشاره می شود:

پرورش اندام :رشته ی ورزشی است که در آن، باید تمامی عضلات بدن تقویت شده، همراه با افزایش حجم عضلانی در کنار داشتن چگالی مناسب عضلانی، نیاز به بالانس بدنی در فرد ورزشکار است که این مجموعه امتیازات آناتومیکی منجر به زیبایی در تناسب اندام می شود.

بدنسازی: افزایش توانایی های جسمانی و تمرین های خاص بدنی در فرد ورزشکار، برای پرداختن به یک رشته ی خاص ورزشی که بتواند عضلات مورد نیاز و کاربردی تر در آن رشته ی هدف را به حداکثر قابلیت در خود برساند.

آمادگی جسمانی: آمادگی جسمانی، از عناصر متعددی به وجود آمده و این عناصر در سطوح مختلفی قابل طبقه بندی هستند. بعضی از این عناصر، با تندرستی و بعضی با اجرای مهارت های حرکتی در ارتباطند (سافریت).

آمادگی وابسته به اجرا و حرکت: توان، سرعت، قدرت، استقامت عضلانی، چابکی، تعادل، هماهنگی و زمان عکس العمل.

آمادگی وابسته به تندرستی: ترکیب بدنی، استقامت عضلانی، قدرت عضلانی و انعطاف پذیری است.

آمادگی جسمانی وابسته به تندرستی: در طول زندگی به دلیل قابلیت عملکرد و حفظ یک الگوی زیستی سالم، از اهمیت بالایی برخوردار است.

پاورلیفتینگ: این رشته ی ورزشی که در آن قدرت عضلانی از اهمیت ویژه ای برای موفقیت برخوردار است،شامل سه حرکت کلی در اجرای مسابقات است، حرکاتی نظیر؛ اسکوات، لیفت و پرس سینه که مجموعه ی حرکات مسابقه ای آن را تشکیل می دهد.

بادی کلاسیک: در این رشته ی ورزشی که تشابهات فراوانی با پرورش اندام دارد، باید فرد ورزشکار تمامی عضلات خود را تقویت کرده و در به معرض نمایش درآوردن آنها از توانمندی لازم برخوردار باشد. با این تفاوت نسبت به پرورش اندام که نیاز به حجم بالا در فرد ورزشکار نیست و در دسته های قدی و وزنی مشخص و خاصی به رقابت می پردارند و ورزشکاران بادی کلاسیک از چگالی کمتری برخوردار هستند.

 امید به این می رود،در مطالب بالا با توضیحات مختصری که در مورد چند رشته ی ورزشی مورد نظر داده شد، در جامعه و به خصوص در بین مربیان عزیز این تفسیر به وجود آمده باشد که با ارایه ی راهنمایی مناسب به نوآموزان، در باشگاه های خود هدف از انجام تمرین های مقاومتی را برای عزیزان ورزشکار مشخص کرده و با یک دید مناسب نسبت به هدف مورد نظر خود به تمرین های مختلف بپردازند.

 




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -